25 april 2018

Kwaliteitsborging: voor de wet of een tevreden klant?

Kwaliteitsborging in de bouw, dat is hét thema van Woningborg Toetsing en Toezicht. Misschien denkt u als aannemer: weer meer administratie, controle en papier. Waarom zou ik? Handen willen maken, niet administreren.

Wat is het doel van de wet Kwaliteitsborging in de bouw?

Het belangrijkste doel van de wet kwaliteitsborging bouw is om de positie van de eindgebruiker van de bouwwerken te verbeteren. De consument betaalt al vanaf het begin mee. De woning is er nog niet en hij kan daardoor ook de kwaliteit nog niet beoordelen. Men kan vaak geen tekeningen lezen of beoordelen en heeft ook zeker niet altijd de kennis en ervaring met contracten.

Ook heersen er tegengestelde belangen in het bouwproces. Deze gaan vooral over de kosten tegenover de kwaliteit. Het is dus best moeilijk voor de eindgebruiker om zijn recht te halen. Uw klant staat hierdoor op achterstand. Het doel van de wet is dus: duidelijke verantwoordelijkheden, niet naar elkaar wijzen. De bouw levert zelf kwaliteit. De klant krijgt waarvoor hij heeft betaald, dat maakt hem tevreden!

WTT Kwaliteitsborging
Wij gebruiken cookies om deze site optimaal te laten werken. Lees hier meer over cookies. Akkoord